Behind the candelabra, văzut și revăzut: film sau film de televiziune?

BEHIND THE CANDELABRA, Michael Douglas, Matt Damon, Scott Bakula, Eric Zuckerman- actori; Richard LaGravenese- scenariu; Steven Soderbergh- regie.

Numele lui Walter Liberace înseamnă puțin în Europa, iar în România nu înseamnă nimic. Un fel de, să zicem, Richard Clayderman american din Las Vegas, Liberace a fost unul dintre acei oameni-spectacol care, având o virtuozitate ieșită din comun, a avut și istețimea de a o pune în valoare folosind toate resursele de spectacol care i-au fost la îndemână.

Ca muzician și interpret, Liberace nu a a lăsat urme. Ca om de spectacol, da.

Aparițiile sale flamboainte au devenit un termen de referință în lumea spectacolului de divertisment. Liberace este cel care a adus kitschului luxuriant, numit azi, bling, în mass media. Personalitate creată de o industrie de televiziune care, în 1952, anul în care Liberace își lansează propriul TV Show, avea o nevoie disperată de producții de divertisment popular, Liberace este corect omagiat printr-o producție TV, nu de cinema.

Să nu facem confuzii: expresia ”o producție TV” nu mai sugerează, demult, o producție de mai slabă calitate, cu atât mai puțin când este urmată de inițialele HBO. Mai ales după momente astrale ca, The Sopranos, suntem îndreptățiți să desființăm granița dintre ”film de televiziune” și ”film de cinema”, și să-i spunem filmului pe numele său: film.

Astfel, BEHIND THE CANDELABRA este un film adevărat.

Ultimii zece ani din viața lui Liberace, cu accent pe relația cu unul dintre ultimii săi iubiți, Scott Thorson (căci Liberace era homosexual) este miezul acestui film. Deci, un love story. Având la bază o carte scrisă după amintirile lui Thorson, iubitul părăsit, povestea nu are happy end iar, ca simplă poveste de iubire este banală: un homosexual mai în vârstă, celebru și plin de bani se cuplează cu altul și mai tânăr, pentru ca, după niște ani, să renunțe și la acela pentru altul și mai tânăr. Povestea devine însă interesantă exclusiv datorită fabuloaselor interpretări actoricești ale lui Michael Douglas și Matt Damon.

Doar prin jocul acestor doi mari actori filmul devine substanțial și captivant de urmărit. Regizorul Soderbergh a avut intuiția că spectatorul ar urmări mai degrabă o commedia del arte cu un Michael Douglas care îi face curte lui Matt Damon, decât biografia, chiar și erotică, a lui Liberace.

Intuiție corectă. Comedia este prezentă aproape în fiecare scenă a acestui film iar râsul, chiar dacă nu izbucnește la lumină, gâlgâie în subteranele filmului fără întrerurpere.

Puțini sunt cei care i-ar fi creditat pe Douglas și Damon în aceste roluri, care ar fi avut încredere că Gecko și Bourne pot face comedie de calitate. Soderbergh a văzut că se poate, iar beneficiarii suntem noi, cei din sală, care ne minunăm și ne amuzăm copios. Se mai poate reține și concluzia filmului, care, deși sună o reverență față de un mare om de spectacol, pare să arunce o lumină asupra adevăratei naturi a celui care fost Liberace, dar chiar și asupra acestui film: ”prea mult din ceva bun este… minunat.”

BEHIND THE CANDELABRA TRAILER

FILM

Behind the candelabra, văzut și revăzut