Matei Vişniec îşi lansează cartea „Omul din care a fost extras rǎul” la Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu

Scriitorul Matei Vişniec va fi prezent la Sibiu duminică, 21 septembrie pentru a asista la avanpremiera spectacolului „De ce Hecuba?!”, pus în scenă la Teatrul Naţional Radu Stanca pe un text care îi aparţine. La ora 18:30, cu 30 de minute înainte de începerea spectacolului, va avea loc în foyer-ul teatrului lansarea cărţii „Omul din care a fost extras rǎul”, care cuprinde şi textul piesei „De ce Hecuba”.

Vor lua cuvântul Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Naţional Radu Stanca şi autorul Matei Vişniec. Lansarea va fi urmată de o sesiune de autografe.

Dramaturgul Matei Vişniec revine pe „scena” editorială cu trei piese noi de o tulburătoare actualitate, editate la Cartea Românească. „Omul din care a fost extras rǎul”, piesa care dă titlul cărţii, este o radiografie a servituţii voluntare în care ne plonjează societatea de consum şi totala abandonare a criteriilor morale în viaţa politică. „De ce Hecuba”este piesa care forează în fundamentele lumii: acolo vom descoperi că o mamă a cărei durere devine mai apăsătoare decât greutatea însăşi a Universului are dreptul să le ceară socoteală zeilor pentru cum au conceput lumea. În sfârşit, „Cabaretul Dada” est un omagiu poetic, polemic şi critic adus curentului care, în 1916, la Zürich, în frunte cu un tânăr artist pe nume Tristan Tzara originar din România, a dinamitat toate criteriile în artă.
Omul în faţa contradicţiilor sale, violenţa care se reproduce la infinit pe spirala istoriei, arta despre care nu mai ştim ce a devenit: iată subiectele abordate de Matei Vişniec în aceste comedii tragice deghizate în fabule filozofice, dar care rămân înainte de toate nişte poveşti adevărate despre noi şi neliniştile noastre.
Matei Vişniec este dramaturgul care îl invitǎ, de ani de zile, pe cititor sǎ nu-i fie frică de genul literar numit teatru. O piesă de teatru se poate citi ca o bună pagină de literatură, ca un roman, ca o nuvelă, ca un poem. Un iubitor de literaturǎ se poate instala într-un fotoliu şi poate deschide o carte cu piesele lui Matei Vişniec ca o fereastrǎ spre miracol. Şi de ce nu, cititorul poate imagina, în timp ce citeşte, chiar şi soluţii vizuale pentru derularea întâmplărilor şi a dialogurilor. Pe coperta a patra a cǎrţii, autorul îi sugereazǎ de altfel cititorului sǎ guste aceastǎ experienţă, de a deveni regizor în timp ce citeşte. „Spectacolul care se va scrie în mintea ta va fi cu siguranţă unul la care mi-ar face mare plăcere să asist şi eu”, îi spune Matei Vişniec cititorului sǎu potenţial.
„Omul din care a fost extras rǎul” invită la o călătorie, la o evadare, la o reflecţie. Şi la multă nelinişte. Aceste trei piese nu ţin de industria de divertisment, dar sunt şi comedii spumoase ale lumii contemporane.

Matei Vişniec

Născut pe 29 ianuarie 1956 în Bucovina, la Rădăuţi – oraş fabulos, tăiat în două (inclusiv cimitirul) de o cale ferată care reprezintă pentru autor axa de simetrie a universului, dar care acum este invadată de bălării şi se scufundă în mlaştina indiferenţei. Această cale ferată care moare (metaforă a unei lumi în scufundare) a devenit una din durerile sale.
Debut în 1972 cu poezie în revista „Luceafărul” şi apoi în volum în 1980 cu culegerea „La noapte va ninge” (Editura Albatros).
Studii de filozofie şi istorie la Bucureşti unde s-a lăsat însă aspirat de literatură şi a devenit foarte activ în sânul generaţiei 80. Membru fondator al Cenaclului de luni. A crezut în rezistenţa culturală şi în capacitatea literaturii de a demola totalitarismul, prostia şi răutatea. Mai crede şi astăzi că teatrul, poezia şi romanul pot atenua spălarea pe creier operată de societatea de consum, de mode, de industria de divertisment şi de noile tehnologii care însingurează omul.

Din 1987 trăieşte la Paris unde lucrează ca jurnalist la Radio France Internationale. Într-un fel sau altul, numele său a figurat pe afişe teatrale în peste 30 de ţări. După 1989 a redevenit activ în România prin teatrul său jucat pe toate scenele din ţară şi prin cărţile sale (teatru, roman, poezie).

Apariţii editoriale în România:

la Editura Cartea Românească

– PĂIANJENUL ÎN RANĂ (teatru) 2007
– GROAPA DIN TAVAN (teatru) 2007
– OMUL PUBELĂ & FEMEIA CA UN CÂMP DE LUPTĂ (teatru) 2007
– CAFENEAUA PAS-PAROL (roman) 2008 – reeditat în TOP10
– SINDROMUL DE PANICĂ ÎN ORAŞUL LUMINILOR (roman) 2009 – reeditat în TOP10
– DOMNUL K ELIBERAT (roman) 2010
– LA MASĂ CU MARX (poezie) 2011
– DEZORDINEA PREVENTIVĂ (roman) 2011
– CABARETUL CUVINTELOR (teatru) 2012
– NEGUSTORUL DE ÎNCEPUTURI DE ROMAN (roman) 2013

la Editura Paralela 45

– ORAŞUL CU UN SINGUR LOCUITOR (antologie de poezie) 2005
– MANSARDĂ LA PARIS CU VEDERE SPRE MOARTE (teatru) 2005
– OMUL CU O SINGURĂ ARIPĂ (teatru) 2006
– ISTORIA COMUNISMULUI POVESTITĂ PENTRU BOLNAVII MINTAL (teatru) 2007
– IMAGINEAZĂ-ŢI CĂ EŞTI DUMNEZEU (teatru) 2008
– FRUMOASA CĂLĂTORIE A URŞILOR PANDA POVESTITĂ DE UN SAXOFONIST CARE AVEA O IUBITĂ LA FRANKFURT & FEMEIA ŢINTĂ ŞI CEI ZECE AMANŢI (teatru) 2008
– OCCIDENT EXPRESS & DESPRE SENZAŢIA DE ELASTICITATE CÂND PĂŞIM PESTE CADAVRE (teatru) 2009
– OMUL DIN CERC (antologie de teatru scurt) 2011

la Editura Humanitas

– MAŞINĂRIA CEHOV & DESPRE FRAGILITATEA PESCĂRUŞILOR ÎMPĂIAŢI (teatru) 2008
– SCRISORI DE DRAGOSTE CĂTRE O PRINŢESĂ CHINEZĂ (proză-teatru poetic) 2011
– PROCESUL COMUNISMULUI PRIN TEATRU (antologie), 2012