
Bursa de valori a României prosperă, dar Greg Konieczny, vice-președinte executiv al Templeton Emerging Markets Group, e de părere că pe termen lung creșterea va fi generată doar printr-un sprijin mai bun din partea guvernului.
România a făcut progrese semnificative în ceea ce privește stabilizarea economiei sale prin măsuri dure de austeritate, programe de privatizare și inițierea consolidării fiscale în decursul ultimilor ani. În plus, a menținut un nivel redus al inflației și balanțe de cont curent și fiscal sustenabile, și se află într-o poziție bună pentru a promova la categoria piețelor emergente.
Îmbunătățirea țării din perspectiva competitivității globale e deloc surprinzătoare. Aceasta a înregistrat una dintre cele mai ridicate rate de creștere a PIB-ului în Uniunea Europeană în primul trimestru din 2014, cu PIB-ul crescând cu 3,8% de la an la an. În același timp, creșterea sub așteptări a PIB-ului în al doilea trimestru din 2014, când economia României a crescut cu 1,4%, a fost suficienta pentru a depăși majoritatea membrilor UE. Creșterea consumului privat, susținut de creșterile salariale și de rata joasă a șomajului, a contribuit semnificativ la această evoluție. Cererea privată continuă să beneficieze de pe urma inflației reduse și a dobânzilor mici, care vor stimula de asemenea și încrederea consumatorilor.
Finanțe publice stabile
Finanțarea publică a fost stabilă pe parcursul ultimilor ani, în urma eforturilor depuse de Guvernul României pentru a se conforma cerințelor impuse de Fondul Monetar Internațional ca parte a acordurilor de tip stand-by. România are, de asemena, una dintre economiile cele mai solide din punct de vedere financiar din regiune, după ce a trecut prin ajustări macro și structurale semnificative în cadrul actualului program cu FMI/Banca Mondială/Comisia Europeană. Privatizările și listările întreprinderilor de stat au încurajat companiile să devină mai transparente și au susținut o rezistență crescută în fața presiunilor politice. Beneficiile aducerii acestor companii la bursă sunt vizibile, iar calea e bătătorită pentru ca recent listatele companii să devină mai eficiente și semnificativ mai profitabile.
O altă contribuție la îmbunătățirile structurale în cadrul întreprinderilor de stat din România a fost adusă de aprobarea unui cod de guvernanță corporativă, care presupune numirea de consilii independente și manageri profesioniști care să conducă aceste companii.
Prin recenta lansare a inițiativei STEAM, autoritatea de supraveghere financiară din România abordează de asemenea cu succes problema investițiilor în țară, limitând birocrația în ceea ce privește accesul la piețele de capital de către investitorii străini, crescând eficiența reglementatorului și standardele de guvernare corporativă.
Progres lent
Cu toate acestea, țara mai are încă un drum lung de parcurs. Progresul a fost lent și încă e nevoie de reforme structurale, în special în sectorul energiei și cel al transporturilor. Promisiunile referitoare la liberalizarea completă a prețurilor gazului și electricității, făcute instituțiilor financiare internaționale, trebuie respectate, deoarece ar aduce mai multe investiții și creștere în aceste sectoare.
Eforturile susținute pentru reformarea întreprinderilor de stat rămâne un aspect cheie, împiedicând accelerarea creșterii economice. Deși un sistem nou, modern, de guvernanță corporativă a fost implementat pentru aceste companii, uneori măsurile au fost realizate doar pe jumătate. Există în continuare interferență politică în procesul de numire a managerilor, și se observă o lipsă a alinierii intereselor directorilor executivi ai companiilor cu cele ale acționarilor deoarece, în majoritatea cazurilor, aceștia încă nu sunt stimulați adecvat, iar criteriile de performanță încă nu sunt foarte bine alese.
Taxele mari pentru a investi în piața de capital din România și reglementările excesive și imprevizibile continuă de asemenea să pună presiune asupra fluxurilor de investiții străine din cauza riscurilor asociate cu piața locală.
Impactul politic
Dezvoltarea piețelor de capital românești depinde în mare măsură și de Guvernul României. Întârzierile politice, inclusiv alegerile prezidențiale din luna noiembrie, ar putea încetini progresul reformelor deja întârziate.
Deşi programul de privatizări s-a aflat în centrul pieței de capital primare din România, privatizările și IPO-urile au nevoie de sprijin în continuare din partea guvernului pentru a susține aceste companii să își atingă potențialul întreg și pentru a genera investiții străine, care vor ajuta economia să crească și să se dezvolte.
Bursa de valori nu va genera creștere pe termen lung fără ajutor, iar ofertele publice de succes trebuie să câștige încrederea investitorilor.
Guvernul României și-a dovedit angajamentul față de dezvoltarea pieței de capital prin IPO-urile recente, care au inclus listările de succes ale companiilor Romgaz și Electrica, și prin lansarea unei dezbateri publice cu privire la adoptarea legislației pentru îndepărtarea unora dintre barierele care împiedică crearea piețelor de capital moderne în România.
Stabilitate macro
Deși cadrul pentru reforme a fost creat, potențialul de investiții al României trebuie să fie sprijinit.
Deschiderea companiilor pentru capitalul privat are potențialul de a contribui în continuare la stabilitatea macroeconomică prin îmbunătățirea investițiilor străine directe și de portofoliu, precum și de a facilita dezvoltarea pieței de capital. Dobânzile aflate la minime istorice completează lista de oportunități deoarece acestea promit să declanșeze creșterea bazei de investitori locali de retail și instituționali.
Există suficient momentum pentru ca România să aibă o creștere de 3% pe an. O absorbție mai bună a fondurilor UE ar putea contribui chiar la o creștere anuală de 5% în următorii ani, ceea ce ar face din România una dintre economiile cu cea mai rapidă rată de creștere din Europa.