
Tranzacţionarea instrumentelor financiare derivate este preferată, în special, de tineri, 65% dintre traderii XTB România având până în 40 de ani, în timp ce ponderea celor cu vârsta de peste 50 de ani este de sub 10%. Bărbaţii sunt mai atraşi de activitatea de tranzacţionare, în condiţiile în care aceştia reprezintă 83% din traderii XTB România. Majoritatea covârşitoare este din mediul urban.
Pe de altă parte, nu există o categorie profesională anume care să se îndrepte către produsele financiare derivate – managerii sau administratorii, inginerii, economiştii, antreprenorii sau persoanele cu profesii liberale reprezintă fiecare între 10% şi 15% din traderii XTB România. „Un aspect îmbucurător pentru noi este faptul că aproximativ 4% dintre clienţii noştri sunt studenţi, ceea ce nu doar arată un interes al generaţiei tinere pentru instrumentele financiare complexe, dar denotă şi existenţa unui anumit grad de educaţie financiară în rândul lor. Pentru noi, acesta este un deziderat căruia îi alocăm resurse semnificative, prin evenimentele educaţionale pe care le organizăm, astfel că ne bucură să vedem că noua generaţie înţelege importanţa diversificării investiţiilor şi cunoaşte intrumente financiare variate”, spune Bogdan Albu, director general XTB România.
În ceea ce privește alegerile de investiții ale traderului român, acesta continuă să tranzacționeze în primul rând perechea valutară EUR/USD, care însumează 49% din volumele realizate prin platformele oferite de XTB România. Totuși, ponderea a scăzut semnificativ comparativ cu anii trecuţi, când tranzacţiile cu această pereche valutară reprezentau 70% din totalul volumelor.
Un procent de 6,2% din volume este realizat de tranzacţiile lira sterlină / dolar, în timp ce o altă monedă interesantă pentru traderii români este yenul japonez, perechile dolar / yen japonez şi euro / yen japonez având fiecare o pondere de peste 4,6% în volumul total al tranzacţiilor.
Per total, perechile valutare rămân preferate, cu o pondere de 77% în volume, în timp ce la polul opus se află mărfurile – un procent de 8%, din care jumătate este „acaparat” de aur. Tranzacţiile cu indici însumează restul de 15%, cu o proporţie covârşitoare a investitorilor care se orientează către trei indici, reprezentativi pentru pieţele financiare la nivel global – DJIA, SP500, DAX.
De asemenea, investitorul român este precaut, folosind politica pașilor mărunți – începe cu o sumă mai mică, iar ulterior, în funcție de rezultatele obținute și de experiența pe care o dobândeşte, continuă să crească volumul sumelor investite. Traderii care aleg să investească încă de la început o sumă consistentă au, de regulă, o experienţă solidă de tranzacţionare. Un procent important (puţin peste 10%) din investitori îşi suplimentează volumul investiţiilor la un anumit interval de timp (de exemplu lunar sau trimestrial). Un alt aspect relevat de datele XTB România este apetitul ridicat pentru educație financiară. Astfel, 1 din 2 investori activi participă la cel puțin un eveniment educațional pe lună, iar 1 din 3 participă la cel puțin un astfel de eveniment în fiecare săptămână.
„Se constată o lărgire a orizontului – dacă inițial investitorii erau interesaţi mai ales de strategii, de ”cum” se tranzacționează, acum devine relevantă cunoașterea unor elemente de gestiune a riscului, de psihologie individuală și colectivă. Astfel, unii dintre traderi se dezvoltă înspre aria de cunoaștere a unor profesioniști, accesând inclusiv coaching personalizat. Mai mult, investitorii solicită ei anumite teme şi chiar anumiţi traineri”, explică Bogdan Albu. Pentru a răspunde acestor cerinţe, XTB România a lărgit aria evenimentelor pe care le oferă, incluzând workshopuri dedicate de psihologie investiţională sau coaching şi punând la dispoziţia clienţilor webinarii frecvente cu traderi renumiţi, un exemplu în acest sens fiind webinariile lunare cu dr. Alexander Elder, cu acces gratuit.
„În plus, investitorii simt nevoia de a socializa, de a se integra într-o comunitate de traderi, astfel că vom continua seria evenimentelor xtb trade&coffee”, adaugă Bogdan Albu. xtb trade&coffee, un concept unic pe piaţa locală, constă în întâlniri periodice cu investitorii şi traderii într-un mediu informal, în faţa unei ceşti de cafea. Ele sunt organizate la publicarea unui indicator macroeconomic important pentru pieţele financiare, astfel că participanţii pot urmări în direct publicarea indicatorului şi pot comenta împreună cu echipa XTB România evoluţiile din pieţele financiare.
Despre XTB România
X-Trade Brokers Dom Maklerski este lider pe piaţa de brokeraj în Europa Centrală şi de Est. Înfiinţată în 2002, în Polonia, compania este activă pe piața din România din 2008, prin intermediul X-Trade Brokers Dom Maklerski Varşovia Sucursala Bucureşti S.A. (XTB România). Compania oferă acces la pieţele valutare (forex), de mărfuri şi de capital (acţiuni şi indici bursieri în piețele majore și cele emergente). XTB România oferă tehnologie de vârf clienţilor săi prin intermediul platformelor de tranzacţionare în versiune desktop și mobilă. Compania se implică activ în programe de educare pe teme de analiză tehnică şi fundamentală, psihologia investitorului şi managementul riscului. Prin tehnologie, educație, suport individual și servicii de vârf pentru clienți, XTB România creează condițiile pentru succes. XTB România face eforturi constante pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor pe care le oferă clienţilor săi. Astfel, analiştii XTB România susţin periodic prezentări pe teme relevante pentru pieţele financiare şi sunt disponibili zilnic pentru întâlniri cu clienţii. În România, XTB Romania este reglementată şi supervizată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).